Ruff överlevaren
av
Tony Samuelsson
Äntligen är det min tur. Jag hoppar ned från mopedflaket och springer in på bolljagarplanen. Jag morrar, visar tänder och skäller. Alla tvåbeningar blir livrädda och slutar genast att bråka. Efter matchen sitter vi ensamma i det lilla huset och pustar ut. Jag får godis och Husse öppnar en burk öl. Solen skiner och värmer på ryggen.
Ruff har levt hela sitt liv med Husse. Men en dag vägrar Husse att kliva upp ur sängen. Ruff krafsar och skäller men inget händer. Hungern river i magen och han måste pinka. Till slut hoppar Ruff ut genom balkongdörren. Nu är hela hans liv förändrat.
Tony Samuelsson har bland annat fått Ivar Lo-priset. För LL-förlaget har han tidigare skrivit Stölden, Förrädaren och Drömmen om Diana.
Relaterade länkar1. Till boken finns en lektion på Lärararrummet2. Provläs ett längre stycke ur boken!
Fakta
Författare: Tony Samuelsson
Bild: Jens Andersson
Nivå: 2 - Lättare
Genre: Unga läsare
ISBN: 9789170533464
Utgivningsår: 2011-03-12
Bindningstyp: Inbunden
Antal sidor: 88
Vi rekommenderar även
Jag lägger mig på hallmattan och väntar.
Det kan bli en lång väntan, ibland somnar jag
med tassen över nosen men vaknar hungrig.
Då lunkar jag ut i köket och viftar på svansen
och får en hel fläskkotlett
och den gnager jag ren på hallmattan.
Husse och hans vän pratar högljutt med varandra.
De skrattar mycket men jag tycker inte om
de skarpa rösterna från köket som fyller mina öron.
Jag tuggar länge på benet tills det går att svälja,
jag äter upp allt och slickar tassarna och väntar.
När natten har kommit kopplar Husse mig.
Jag skäller på honom och vill åka på mopeden
men Husse drar i kopplet och går
på stela ben hemåt i mörkret.
– Ja du, Ruff, nu har jag ställt till det för oss.
Nu får vi lämna mopeden här. Så illa är det, ser du.