Omslagsbild, Äta efter årstid
Visa fler bilder Provläs ett kapitel
Pris: 250,00 kr

Äta efter årstid

av Susanne Viborg

Varför ska man äta efter årstid? Frukt och grönsaker smakar bäst och innehåller mest näring när de nyss har skördats. Det kan också vara billigare att välja den mat som är i säsong. Till sist är det bra för miljön att välja mat som inte har åkt långt för att hamna på tallriken.

Här finns recept på huvudrätter, tillbehör och desserter som passar för olika årstider.

Du får läsa om personer som jobbar med mat på olika sätt. Alla berättar de om hur du kan välja mat som är bra för både människan och miljön.

Upptäck hur enkelt, roligt och framför allt gott det är att äta efter årstid!

Fakta

Författare: Susanne Viborg
Bild: Pia Hammar

Nivå: 3 - Lätt
Genre: Mat- och kokböcker, Övriga faktaböcker
ISBN: 9789170534843
Utgivningsår: 2014-03-17

Bindningstyp: Inbunden
Antal sidor: 112
Dela på Internet:

Vi rekommenderar även

Mars är vårens första månad. Men det dröjer
någon månad till innan det är dags att börja odla
och skörda. Först kommer primörerna,
årets allra första frukter och grönsaker.
Populära primörer är sparris och färskpotatis.
Men också rädisor och salladslök.

Ett vårtecken i trädgården är rabarber.
De är lätta att odla, växer fort och kan skördas
tidigt på våren. Rabarber har en syrlig smak
och passar bra i efterrätter, saft och sylt.

Längtar du efter smaken av nyskördade grönsaker
kan du tjuvstarta med att odla ärtskott hemma.
Du behöver bara torkade gula ärter, lite jord
och något att odla i. En ugnsform till exempel.
Gör så här: Lägg ärter i botten och täck med
en centimeter jord. Ställ i ett fönster, vattna
och vänta. Efter bara två veckor kan du skörda
dina egna ärtskott! De är goda att ha i sallader
eller på smörgåsen.
Äta efter årstid

Äta efter årstid