Omslagsbild, Othello
Visa fler bilder Provläs ett kapitel
Pris: 150,00 kr

Othello

av William Shakespeare

En gatlykta lyser på de två männens ansikte. Den ena är militär och heter Jago. Den andra mannen är en rik adelsman som heter Rodrigo. De två männen är upprörda och lite fulla och de svär över en general de båda hatar – Othello.

En plan tar form där i gränden den kvällen. Det börjar som en hämnd mot en person men slutar i en tragedi där flera människor får sätta livet till.

Othello spelas om och om igen i hela världen. Det är en berättelse som tar upp svåra känslor som skuld och heder, hämnd och avundsjuka. Huvudpersonerna är afrikanen Othello, hans vackra fru Desdemona och den ondskefulle Jago.

Fakta

Författare: William Shakespeare
Återberättare: Malin Lindroth
Bild: Eva Ede

Nivå: 2 - Lättare
Genre: Klassiker, Drama
ISBN: 9789170531958
Utgivningsår: 2008-02-04

Bindningstyp: Inbunden
Antal sidor: 117
Dela på Internet:

Vi rekommenderar även

Omslagsbild, Jerusalem - med ljudbok
Pris: 150,00 kr
Jerusalem - med ljudbok
Omslagsbild, Pinocchio
Rea: 50,00 kr
Pinocchio
Scen 3 Utanför krogen Centauren

Jago och Othello står utanför krogen Centauren
och pratar. En stor, blek fullmåne hänger på himlen.
Den lyser med ett spöklikt ljus över de båda männen.

- Jag kom hit för att varna er,
säger Jago till Othello. Folk skvallrar
och nu har gubben Brabantio fått reda på sanningen
om ert äktenskap. Han är rasande arg,
som ni säkert förstår. Jag har hört
att han just nu är på väg hit för att straffa er.

Othello rycker på axlarna.

- Han kan inte skada mig.
Jag har gjort så mycket gott för den här staden,
som general. Många strider har jag vunnit.
Och fler kommer det att bli.
Ingen i Venedig kommer att ta min lycka ifrån mig.

Ljuset ifrån facklor lyser upp den mörka gränden.
Röster och fotsteg närmar sig.
Othello

Othello