Omslagsbild, En man som heter Ove
Provläs ett kapitel
Pris: 110,00 kr

En man som heter Ove

av Fredrik Backman

Det var bättre förr, tycker Ove. Speciellt nu, när livet förlorat sin mening. Frun har dött och han har blivit av med jobbet. Därför har Ove bestämt sig - han tänker inte leva längre. Men just den dagen då han ska ta livet av sig backar grannarna på hans brevlåda med bilen. Han dras in i något fantastiskt och nytt: gemenskap.

Med massor av humor och värme berättar Fredrik Backman om surgubben Ove i sin hyllade debutbok. Den har blivit både pjäs och långfilm och kommer nu i lättläst version av Niklas Darke.

Fakta

Författare: Fredrik Backman
Återberättare: Niklas Darke

Nivå: 3 - Lätt
Genre: Återberättade böcker, Skönlitteratur
ISBN: 9789170535383
Utgivningsår: 2015-12-15

Bindningstyp: Storpocket
Antal sidor: 178
Dela på Internet:

Vi rekommenderar även

Omslagsbild, I samma båt - nivå 1
Pris: 90,00 kr
I samma båt - nivå 1
EN MAN SOM HETER OVE FÅR NYA GRANNAR

Ove öppnar sin bra-att-ha-låda
och väljer bland krokarna.
Vilken ser mest stadig ut?
Den måste hålla för en vuxen man.
Ove funderar.

Då hörs plötsligt ett långt skrapande ljud.
Det låter som om någon backar ett släp
längs Oves husvägg.

Vad i helvete?
Han går fram till fönstret och tittar ut.
Han ser en kvinna som står och viftar med armarna
åt en bil med släpvagn.
Hon ser arg ut.
Hon är kortväxt och svarthårig och har en jättemage.
Bilen skrapar längs väggen på Oves hus.
I bilen sitter en stor, blond man
och snurrar på ratten som en idiot.

Släpvagnen är fullpackad med möbler.
Ove förstår att det är de nya grannarna.

Ove ser att ena hjulet på släpvagnen
rullar ner i hans rabatt.

– Det var då självaste ...! ryter Ove genom fönstret.


Till råga på allt är bilen en Toyota.
Ove knyter nävarna.
Kroken får vänta.

Han rusar ut genom ytterdörren och vrålar:
– Vad håller ni på med?
– Det undrar jag också! vrålar kvinnan.

Hon blänger på Ove.
Ove blänger tillbaka.

– Man får inte köra bil här! säger Ove.
Kan du inte läsa skyltar eller?
Kvinnan tar ett steg mot honom.
– Sluta skrika åt mig! Det är inte jag som kör!

Ove stirrar på henne.
Hennes bruna ögon gnistrar av ilska.
Väldigt vad stor hennes mage är.
Ove förstår att hon är gravid.
Hon ska ha barn och kan föda vilken dag som helst.

Ove vänder sig mot Toyotan.
Mannen har klivit ut ur bilen.
Han är nästan två meter lång och ser ut som en lufs.

Är det den här idioten som är pappa
till barnet i kvinnans mage? tänker Ove.
Stackars unge i så fall.