Omslagsbild, Axel var idiot
Provläs ett kapitel
Pris: 190,00 kr

Axel var idiot

av Mats Ahlsén

"Axel är överlycklig. Han älskar godis och äter så mycket han bara kan. Skötarna är så snälla. När skålen är tom så hämtar de nya kolor.
– Här har ni! Här kommer mer Vipeholmskola!, säger de.
Läkarna har bestämt att Axel och de andra ska vara med i ett experiment. De vill undersöka vad som händer med tänderna om man äter mycket godis.”

Nu för tiden räknas alla människor som lika mycket värda. Men för inte särskilt länge sedan var det annorlunda. Axel var idiot är den sanna historien om ett liv som utvecklingsstörd i Sverige på 1900-talet. Ett undangömt liv, fyllt av skam, våld och låsta dörrar.

Med hjälp av dokument från gamla journaler och arkiv ger Mats Ahlsén, som själv är släkt med Axel, en plågsam påminnelse om hur några av oss blivit behandlade. Boken är rikt illustrerad med
privata foton.

Mats Ahlsén har tidigare skrivit boken Ingen ska få veta för LL-förlaget.

Läs recensioner

Fakta

Författare: Mats Ahlsén

Nivå: 2 - Lättare
Genre: Biografier, Övriga faktaböcker
ISBN: 9789170535239
Utgivningsår: 2015-08-17

Bindningstyp: Inbunden
Antal sidor: 176
Dela på Internet:

Vi rekommenderar även

Omslagsbild, Jag, Gustav Vasa
Rea: 50,00 kr
Jag, Gustav Vasa
Omslagsbild, Mitt liv med Asperger
Pris: 190,00 kr
Mitt liv med Asperger
Läkarna flyttade Axel till Vipeholm i hemlighet.
Ingen berättade för Axels föräldrar om flytten.
De bor i Stockholm och talar aldrig om sin son.
De tror att han bor i asylen på Östhammar.

Otto följer läkarens råd.
Han försöker glömma Axel och tar hand om
sina andra barn, tre döttrar och en son.
Han gräver diken hela dagarna.
Det är ett hårt och slitsamt jobb.
Men det ger honom lite pengar så att barnen
kan få mat och kläder.

Otto kan inte sluta anklaga sig själv.
Är det hans eget fel att Axel är sjuk?
Otto tänker på historierna han hörde när han var barn.
Skogsrået, näcken och gårdstomtarna straffar den
som gör dem arga.
Otto vill helst glömma Axel.
"Med enkla ord och med djupt engagemang berättar författaren om sin farmors bror Axel, född 1903, och, med den tidens språkbruk, klassad som idiot."
"Mats Ahlsén har inte bara kartlagt sin släktings liv och hur han behandlades på de olika institutioner som han forslades till och låstes in i, genom detta enskilda öde speglas hur vården av människor med intellektuell funktionsnedsättning utvecklats under 1900-talets gång i Sverige."
Helhetsbetyg: 4.

Pia Lindestrand, BTJ-häfte 2015:17