Material till 8 Sidor

Talböcker!

Kom ihåg att alla elever som har en läsnedsättning kan få låna talböcker. Det kostar ingenting.
Läs mer på webb-platsen för Legimus

Träffa oss!

Här är en lista på mässor och utställningar där du kan träffa oss och titta på våra produkter.

- 15-16 sep, Malmö. Riksföreningen Lärvuxpedagogerna
- 10-11 okt, Göteborg. Bygga Broar
- 19-okt, Skellefteå. Höstmötet
- 1-2 nov, Malmö. SETT Syd

Nytt nyhetsbrev

från Lärarrummet för lättläst skickade vi ut 24 januari
Här kan du läsa nyhetsbrevet
Bli medlem i Lärarrummet så får du också nyhetsbrev

Bli medlem

Bli medlem i vårt
Lärarrum för lättläst!

Du får bland annat
nyhetsbrev, erbjudanden,
inbjudningar
till pedagogträffar.
Klicka här och anmäl dig!

2010-10-15

Jobba med gamla nyheter - en serie lektioner

Ämne: Samhällskunskap,Svenska,SVA,SFI,Historia
Årskurs: 7-9,Gym,Vux,4-6
Lektionstyp: Skrivövning, fyrhörning, expertgrupp mm
Lektionsåtgång: 8 lektionsförslag om 1-2 lektioner


Ladda ner lektionen

Det här är en tidsmaskin, historielektion och roliga timmen! Men också massor att hämta för svensklärare och andra. Bland artiklarna finns en mängd teman att ta tag i och arbeta med i klassrummet. Här är några förslag på teman och förslag på artiklar som behandlar dem. Längre ner finns utförligare lektionsförslag hur man kan jobba med flera av teman.

Lektionsförslagen utgår från 8 SIDORs 25 år med nyheter.

Bland förslagen finns bland annat:
- politikermord i Sverige
- hämnd eller uppbyggnad, 4-hörns övning
- katastrofer, skillnaden mellan nyhet och berättelse och mycket mer.

8 Sidors 25 år med nyheter är slutsåld men finns att ladda ned gratis.

 

Dela på Internet: