Vad är lättläst?

Det är titeln på en skrift från SPSM. I den tar Ingvar Lundberg och Monica Reichenberg upp innebörden av begreppet lättläst. Vi har varit med i produktionen.
Här kan du läsa, beställa och ladda ned

Följ oos på facebook
Få information om vad som händer hos oss, på lättläst-området och våra aktuella erbjudanden.

Nytt nyhetsbrev

från Lärarrummet för lättläst skickade vi ut 6 februari
Här kan du läsa nyhetsbrevet
Bli medlem i Lärarrummet så får du också nyhetsbrev

Vi kommer till dig!

Vi erbjuder fortbildning
om lättläst till landets
vuxenutbildare.
Läs mer och boka in oss (pdf)

Erbjudande till skolbibliotek

Fyll på skolbiblioteket med
tolv valfria böcker
och 8 SIDOR till bra pris!
Läs mer och beställ
Nytt nyhetsbrev för skolbibliotek. Läs det och välj vilka nyhetsbrev du vill få!

Senaste 8 SIDOR

Bli medlem

Bli medlem i vårt
Lärarrum för lättläst!

Du får bland annat
nyhetsbrev, erbjudanden,
inbjudningar
till pedagogträffar.
Klicka här och anmäl dig!

2010-10-15

Jobba med gamla nyheter - en serie lektioner

Ämne: Samhällskunskap,Svenska,SVA,SFI,Historia
Årskurs: 7-9,Gym,Vux,4-6
Lektionstyp: Skrivövning, fyrhörning, expertgrupp mm
Lektionsåtgång: 8 lektionsförslag om 1-2 lektioner
Bok: Skrift: 8 SIDOR - 25 år med nyheter av

Ladda ner lektionen

Det här är en tidsmaskin, historielektion och roliga timmen! Men också massor att hämta för svensklärare och andra. Bland artiklarna finns en mängd teman att ta tag i och arbeta med i klassrummet. Här är några förslag på teman och förslag på artiklar som behandlar dem. Längre ner finns utförligare lektionsförslag hur man kan jobba med flera av teman.

Lektionsförslagen utgår från 8 SIDORs 25 år med nyheter.

Bland förslagen finns bland annat:
- politikermord i Sverige
- hämnd eller uppbyggnad, 4-hörns övning
- katastrofer, skillnaden mellan nyhet och berättelse och mycket mer.

Här läser du mer om 25 år med nyheter

Dela på Internet: