Träffa oss!

Här är en lista på mässor och utställningar du kan träffa oss och titta på våra produkter.

8 oktober: Visby, Läromedelsutställning

Nytt nyhetsbrev

från Lärarrummet för lättläst skickade vi ut 17 augusti
Här kan du läsa nyhetsbrevet
Bli medlem i Lärarrummet så får du också nyhetsbrev

Bli medlem

Bli medlem i vårt
Lärarrum för lättläst!

Du får bland annat
nyhetsbrev, erbjudanden,
inbjudningar
till pedagogträffar.
Klicka här och anmäl dig!

Vad är lättläst?

Det är titeln på en skrift från SPSM. I den tar Ingvar Lundberg och Monica Reichenberg upp innebörden av begreppet lättläst. Vi har varit med i produktionen.
Här kan du läsa, beställa och ladda ned

Vi kommer till dig!

Vi erbjuder fortbildning
om lättläst till landets
vuxenutbildare.
Läs mer och boka in oss (pdf)

2010-10-15

Jobba med gamla nyheter - en serie lektioner

Ämne: Samhällskunskap,Svenska,SVA,SFI,Historia
Årskurs: 7-9,Gym,Vux,4-6
Lektionstyp: Skrivövning, fyrhörning, expertgrupp mm
Lektionsåtgång: 8 lektionsförslag om 1-2 lektioner
Bok: Skrift: 8 SIDOR - 25 år med nyheter av

Ladda ner lektionen

Det här är en tidsmaskin, historielektion och roliga timmen! Men också massor att hämta för svensklärare och andra. Bland artiklarna finns en mängd teman att ta tag i och arbeta med i klassrummet. Här är några förslag på teman och förslag på artiklar som behandlar dem. Längre ner finns utförligare lektionsförslag hur man kan jobba med flera av teman.

Lektionsförslagen utgår från 8 SIDORs 25 år med nyheter.

Bland förslagen finns bland annat:
- politikermord i Sverige
- hämnd eller uppbyggnad, 4-hörns övning
- katastrofer, skillnaden mellan nyhet och berättelse och mycket mer.

Här läser du mer om 25 år med nyheter

Dela på Internet: