William Shakespeare

Författarbild: William Shakespeare

William Shakespeare var en engelsk författare som föddes 1564 och dog 1616. Många tycker att han är en av världens största dramatiker. Flera av hans pjäser spelas än i dag i hela världen, till exempel Hamlet, Romeo och Julia och En midsommarnattsdröm.

Att William Shakespeares pjäser har blivit så uppskattade och fortfarande spelas beror bland annat på att hans personer är så sammansatta. Den onde är inte alltigenom ond utan också en olycklig människa. Den gode kan vara självgod och den rättvise kan vara omänskligt hård. Men att pjäserna fått så mycket uppmärksamhet beror också på att språket är så uttrycksfullt. Många repliker ur dem har blivit kända uttryck som man använder än i dag. Några exempel från Hamlet är: "Ur led är tiden och "Att vara eller inte vara, det är frågan".

William Shakespeare skrev många pjäser och dikter som kallas sonetter. Man brukar dela in dramerna i fyra grupper: komedier, tragedier, historiska krönikespel och sagospel.

(Källa: Nationalencyklopedin)

Dela på Internet:

Böcker utgivna av William Shakespeare

Pris: 186,00 kr
Antal
Omslagsbild, Hamlet