Bengt Fredrikson

Författarbild: Bengt Fredrikson

På sätt och vis kan man säga att jag skrivit böcker som jag själv behövde. De flesta handlar om saker jag ville veta mer om.

Den första idén fick jag på krigsmuseet i Sommes i Frankrike. Där förstod jag hur lite jag visste om första världskriget. Jag ville snabbt veta mer och förstå hur alla delar av kriget hängde ihop. Någon sådan bok fanns inte. De som fanns var antingen tjocka och krångliga eller väldigt detaljerade.

Med andra världskriget är det samma sak. Experter gräver ner sig i detaljer och glömmer att berätta hur allt hänger ihop. Jag hoppas och tror att mina böcker om krigen är annorlunda. Kanske just för att jag själv inte har varit expert.

Att skriva faktaböcker har varit en roligt förändring. Jag har jobbat som journalist i över 30 år och som regel fått nöja mig med att skriva korta texter. I böckerna har jag haft möjlighet att breda ut mig.

Att skriva om EU var jobbigt. EU är svårt att begripa och värre att beskriva. Men åtminstone jag blev lite klokare när jag skrev och jag fick lite förståelse för vad de sysslar med nere i Bryssel.

Det var lättare att förstå varför Titanic sjönk. Men jag har svårt att förstå varför många tycker det är något vackert och romantiskt med Titanic. Jag försökte berätta om Titanic som det verkligen var, alltså hemskt och otäckt.

Boken om Schlagerhjältarna är varken hemsk eller otäck. Det var kul att skriva om något helt annorlunda. Och det var kul att gräva ner sig i schlagerhistorien. Även om Melodifestivalen kan verka oviktig så är den en del av Sveriges moderna historia. Den handlar inte bara om sång och musik. Melodifestivalen har också handlat om politik, religion, terrorism och mycket annat.

För några år sedan blev jag nyfiken på Alfred Nobel. Jag upptäckte att det inte gick att få tag i några svenska böcker om. Då föddes idén om en bok om vår mest kände svenska uppfinnare. För även om han är känd var hans liv ganska okänt och värt att berätta om.

Dela på Internet:

Böcker utgivna av Bengt Fredrikson